rondleiding in de riksja - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Koosenerna - WaarBenJij.nu rondleiding in de riksja - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Koosenerna - WaarBenJij.nu

rondleiding in de riksja

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Koosenerna

10 Januari 2010 | Maleisië, Kuala Lumpur

Helaas zit er geen navigatiesysteem in de auto en hadden ze ook niet beschikbaar. Dus even een gezoek om in zo'n stad het hotel te vinden. Echt opletten geblazen omdat je links rijdt en op een andere manier moet invoegen en oprit moet nemen. Je moet helemaal anders denken en als je dan de weg niet weet extra moeilijk! Maar koelbloedige Koos stuurde praktisch in 1 keer naar het Continental hotel. Na incheck gelijk de benewagen genomen en naar het historische centrum gewandeld waar de nederlandse invloeden duidelijk te zien zijn. Notabene een molen en een stadhuys en andere rood geverfde gebouwen die onder nederlands bewind zijn gebouwd. Het werd al donker dus een hapje gegete met uitzich op soort kanaal. Zag ik een soort leguaanachtig beest zwemmen waarvan later bleek dat er alligators zwommen in dat water! Brrrr....
Daarna zijn we Chinatown in gelopen waar op dat moment een nightmarket was. 4 Kilometer lang van alles te zien aan prullaria maar ook van de happietaria. Leuk en lekker en heel gezellig sfeertje. Hier hebben we een bloempotje gekocht voor in de huurauto. Die zie je hier allemaal op het dashbord, loopt op zonnecellen en dan bewegen de blaadjes steeds en gaat het bloemetje of bijtje heen en weer. Grappig en heel huiselijk in zo'n huurauto.
Alles is hier heel goedkoop. Voorbeeldje Birkenstockslippers voor 6 euro! Enfin na 4 kilometer was het ook wel genoeg en zijn we door allerlei donkere steegjes terug gelopen. Spannend. Heel gek in Maleisie kennen ze geen trotoir, wel lopen over de weg of over krakkemikkige stoepjes onder de afdakjes van de winkeltjes. Je ziet hier overal werkplaatsen van brommers enz. Het ruikt hier overal speciaal, vaak naar (vettig) eten.
Best goed geslapen; wat dat betreft is de jet-lag gaan liggen maar de rug is nog niet alles...

Na ontbijt auto gepakt en parkeerplaats in het centrum gevonden. Daarvandaan naar een nederlandse kerk boven op een heuvel gelopen (hartslag 180 als je boven bent met deze temperatuur). Daar liggen allemaal nederlanders uit de 16e eeuw. Grote grafstenen met nederlandse teksten, bijzonder.
Toen we weer beneden aankwamen stonden er van die prachtig versierde fietstaxi's en met 1 er van zijn we vervolgens twee uur lang door Malakka gereden! Geweldige ervaring!!! Hij heeft ons van alles laten zien en proeven. Een geweldige gids die supertrots op zijn fietstaxi is. Zelf had ik moeite met het feit dat hij ons vervoerde en zelf de brug op rende naast de fiets om zeg maar zo'n 150 kilo er bij omhoog te duwen. Maar je ziet het overal dus die gêne was snel voorbij.
Hij was maar wat blij met ons en noemde Koos steeds Boss en mij madam.
Hij liet ons tempels zien van binnen en vertelde over de gewoonten zoals kokosnoten bij de ingang met geweld in een bak op de grond te gooien zodat ze barsten om de goden te bedanken voor de zwangerschap en geboorte van het kind. In de tempel ook weer veel offergebaren en veel wierook. We hebben een geluksplaatje gekocht met het teken van ons geboortejaar. Ik ben een varken en Koos een hond. Hup in de portemonee die plaatjes want dat brengt geluk....Hij heeft ons van alles vertelt over de chineese cultuur onder de chinees inwoners. Gelijk zo'n chinees museum in een huis bekeken. Dat is dus het voordeel dat je zo'n gids hebt anders loop je er zo voorbij.Hij nam ons mee naar een moslimwijk naar de Sentosavilla .Historische bekend huis waar we uitleg en rondtoer kregen van een oude man die ons speciaal behandelde omdat we met z'n tweetjes waren. We mochten net als bekende voorgangers (waaronder Winston Churchill... ik bedoel maar) 3 maal op de gong mochten slaan en een wens doen. Geweldige ervaring. Zo aardig als hij was. We mochten onze naam opschrijven in een boek waar iedereen in stond en nog met hem op de foto want we were his friends ... schattig toch.
Op een gegeven moment moesten we wel weer weg om naar Kuala Lumpur te reizen anders hadden we makkelijk met onze gids de hele dag rond kunnen rijden. Hij was ook nog zo aardig om met Koos te regelen dat de boete onder de ruitenwisser af te handelen. Wij hadden geen parkeerkaart gekocht nl.
Even afrekenen maar hij had nog geen wisselgeld maar hij had nog een ring te koop; die er dan maar bij.. echt zilver zei hij een heel oud. Oké een ring met een verhaal er bij....

Daarna naar Kuala Lumpur!

• 10 Januari 2010 - 10:31

Nico En Martina:

Hey luitjes, we vinden het leuk om jullie te kunnen volgen en ondanks dat het hier koud is voelen we de warmte die daar is. Geweldig om te lezen en om de foto's te bekijken. We krijgen ook zin in vakantie. Zijn wel een beetje jaloers. groetjes